AHA BURSA- BSMMMO Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, ülkemizde birçok yasa tasarısının, kamuoyuna makyajlanarak sunulduğunu ve tarafların görüşleri alınmadan yasalaştırıldığını iddia etti. BSMMMO Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, 'Sıkıntılar, uygulamaya geçilince ortaya çıkıyor. Kamuoyundan gelen tepkiler dikkate alınmaz da Kıdem Tazminatı Fonu mevcut haliyle yasalaşırsa, büyük haksızlık olur' dedi.
Bursa Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası (BSMMMO) Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, Line TV'de Smmm. Özgür Erdursun'un sunduğu 'Uzman' programına konuk olarak, 'Kıdem Tazminatı Fonu'nu değerlendirdi. Kıdem tazminatı, işçinin çeşitli sebeplerle işyerinden ayrılırken işveren tarafından iş kanunu gereğince işçiye vermiş olduğu bir tazminat şeklidir diyerek konuşmasına başlayan BSMMMO Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, Mevcut düzenlemede kıdem tazminatı, işçinin işe başladığı tarihten itibaren çalıştığı her yıl için bir aylık ücret olacak şekilde hesaplanıyor. İş sözleşmesinin, ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri hariç işveren tarafından feshedilmesi ya da işçi tarafından haklı nedenle derhal feshedilmesi, işçinin muvazzaf askerlik hizmeti dolayısıyla işten ayrılması, işçinin emekli olması, 15 yıl sigortalılık ve 3 bin 600 gün prim ödenmesi halinde işçinin işten ayrılması, kadının evlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde kendi arzusu ile iş sözleşmesini sona erdirmesi ve iş sözleşmesinin işçinin ölümü sebebiyle son bulması hallerinde mevcut düzenlemeye göre, hak sahibi kıdem tazminatına hak kazanıyor dedi.
EN BÜYÜK AVANTAJI DEVLET GÜVENCESİ
BSMMMO Başkanı Sönmez, kıdem tazminatı fon sistemine geçiş ve sistemin amacı ile ilgili şu bilgileri verdi: Bu kanunun amacı, kıdem tazminatının devlet güvencesi altına alınması ve hak sahiplerine devlet güvencesi ile ödenmesidir. Fonun denetimi Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılacak. Kıdem tazminatı ile ilgili fonun bütçe kapsamı dışında tutulması suretiyle, işçinin kıdem tazminatına ayrı bir güvence sağlanıyor. Fonun en büyük avantajının, kıdem tazminatının devlet güvencesi altına alınması ve hak sahiplerine devlet güvencesi ile ödenmesi olduğunu söyleyen Ahmet Hikmet Sönmez, çoğu iş yerinde kıdem tazminatlarının ödenmediğini bunun da işçiler açısından dezavantaj olduğunu kaydetti. Sönmez, fon sisteminin en büyük avantajının ise bu ödemenin işveren elinden çıkarak devlet güvencesi altına alınması olduğunu bildirdi. Sönmez, toplumdaki her çalışanın sosyal güvenlik şemsiyesi altına alınması ve sigorta primlerinin indirilmesi gerektiğini de sözlerine ekledi.
KAZANILMIŞ HAK YOK EDİLİYOR
Kıdem Tazminatı Fonu ile istihdam üzerindeki mali yüklerin azaltılacağı, işletmelerdeki finansal öngörülebilirliğin artırılacağı ve işgücü hareketliliğinin hızlandırılacağının ifade edildiğini vurgulayan BSMMMO Başkanı Sönmez, şöyle konuştu: Fonun, tüm işçilerin erişebileceği, bireysel hesaba dayalı, mali açıdan sürdürülebilir bir sistem olacağı da vurgulanıyor. Fon sistemi ile bir yandan devlete ve sermayeye trilyonluk yeni kaynaklar yaratılırken, öte yandan işletmelerin ödediği kıdem tazminatını ortadan kaldırarak, işverenlere ucuz işçi çalıştırmanın koşulları hazırlanmaktadır. Bu uygulamanın işçiler için anlamı iş güvencesini yok edecek yeni bir düzenlemenin gerçekleştirilmesi ve kazanılmış bir hakkın daha yok edilmesidir.
MAKYAJLANARAK SUNULUYOR
Ülkemizde birçok yasa tasarısının, kamuoyuna makyajlanarak sunulduğunu ve tarafların görüşleri alınmadan yasalaştırıldığını iddia eden BSMMMO Başkanı Sönmez, şunları söyledi: Sıkıntılar ise uygulamaya geçtikten sonra ortaya çıkıyor. Bu sıkıntıları öncesinde ortadan kaldırmak gerekir. Hükümet, gerekli sandalye sayısına sahip. Kamuoyundan gelen tepkiler dikkate alınmaz da her şeye rağmen bu yasa çıkarılırsa, bu büyük bir haksızlık olur. Umarım sendikaların, işveren örgütlerinin, tüm kesimlerin ortak konsensüsüyle iş barışı içerisinde bu yasa çıkar. Ve taraflar mağdur olmaz. Sönmez, kıdem tazminatı fonuna ilişkin sözlerini şu şekilde sonlandırdı: Sistemin olumlu yanları gösteriliyor ancak tasarının yüzde 70i olumsuzdur. Bunun tekrar gözden geçirilmesi gerekir. Hem çalışanlar hem de işverenler açısından, hak kaybının olmadığı bir düzenleme olmalı.
KORSAN MUHASEBECİLERE İTİBAR ETMEYİN
Line TV'de Smmm. Özgür Erdursun'un sunduğu Uzman programında, mesleğin ve meslek mensuplarının genel sorunları hakkında da konuşan Ahmet Hikmet Sönmez, öncelikli sorunlarının tahsilat olduğunu bildirdi. Meslek mensuplarının, mesleğini daha sağlıklı yürütebilmesi için verdiği hizmetin maddi karşılığını düzenli olarak alması gerekiyor diyen BSMMMO Başkanı Sönmez, meslek mensuplarının bitmek bilmeyen ve maddi olarak karşılığı alınmayan bir iş yükü altında olduğunun altını çizdi. Sönmez, meslek mensuplarının sorunlarının çözümü noktasında, ilgili oldukları tüm kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum örgütleriyle işbirliği içinde ve diyalog halinde olduklarını da belirterek, meslek mensuplarını birbirlerine karşı haksız rekabet yapmamaları konusunda uyardı. Programın sonunda iş dünyasına da seslenen Sönmez, şöyle konuştu: Muhasebe işlemlerinizi mutlaka belgeli serbest muhasebeci mali müşavirlere yaptırın. Aksi halde maddi-manevi ciddi sıkıntılar sizi beklemektedir. Piyasada bizim korsan diye adlandırdığımız belgesiz, sorumluluk taşımayan kişilere itibar etmeyin. Ayrıca, meslek mensuplarının yıl boyu müşterilerine hizmet verirken yaptıkları kırtasiye, ulaşım, iletişim gibi giderleri için müşterilerinden aldığı yıllık defter tasdik bedelinin de yıl sonunda aksatılmadan ödenmesi gerekiyor. Çoğu işveren bunu ek bir maliyet olarak görüyor ve ödemekten kaçınıyor. Oysa, avans niteliğinde olan ve yıllık bir defaya mahsus ödenmesi gereken bu bedelin aksatılmadan ödenmesi ve muhasebe ücreti olarak görülmemesi lazım.
BÜYÜK BİR MAĞDURİYET OLUŞTU
Geçtiğimiz hafta Türkiye genelinde yapılan 2013 yılı 3. Dönem SMMM Yeterlilik Sınavı hakkında da konuşan BSMMMO Başkanı Sönmez, sınavda denetim dersi soruları ile ilgili büyük bir mağduriyetin oluştuğunu iddia ederek, 100 puan üzerinden yapılan denetim dersi sınavında, 70 puanlık sorunun bir hafta önce yayınlanan Kamu Gözetimi Kurumu le ilgili bir konudan çıkmış olması büyük bir hayal kırıklığı yaşattı. Tek dersi denetim olup, bu dersi verdikten sonra mali müşavir olacak olan meslek mensubu adaylarının mağdur olduğunu düşünüyoruz. Her konuda hak aramanın doğru olduğunu biliyoruz. Konuyla ilgili TÜRMOBun da bilgisi dahilinde akademisyenlerimizin katkısıyla bir dilekçe formatı hazırlayarak, bunu imzaya açtık. Şu ana kadar 100 civarı imza toplandı. Sınava giren ve mağdur olduğunu düşündüğümüz meslek mensubu adaylarının yanındayız. Bu mağduriyetin giderilmesi noktasında da sürecin takipçisi olacağız.
Bursa Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası (BSMMMO) Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, Line TV'de Smmm. Özgür Erdursun'un sunduğu 'Uzman' programına konuk olarak, 'Kıdem Tazminatı Fonu'nu değerlendirdi. Kıdem tazminatı, işçinin çeşitli sebeplerle işyerinden ayrılırken işveren tarafından iş kanunu gereğince işçiye vermiş olduğu bir tazminat şeklidir diyerek konuşmasına başlayan BSMMMO Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, Mevcut düzenlemede kıdem tazminatı, işçinin işe başladığı tarihten itibaren çalıştığı her yıl için bir aylık ücret olacak şekilde hesaplanıyor. İş sözleşmesinin, ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzerleri hariç işveren tarafından feshedilmesi ya da işçi tarafından haklı nedenle derhal feshedilmesi, işçinin muvazzaf askerlik hizmeti dolayısıyla işten ayrılması, işçinin emekli olması, 15 yıl sigortalılık ve 3 bin 600 gün prim ödenmesi halinde işçinin işten ayrılması, kadının evlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde kendi arzusu ile iş sözleşmesini sona erdirmesi ve iş sözleşmesinin işçinin ölümü sebebiyle son bulması hallerinde mevcut düzenlemeye göre, hak sahibi kıdem tazminatına hak kazanıyor dedi.
EN BÜYÜK AVANTAJI DEVLET GÜVENCESİ
BSMMMO Başkanı Sönmez, kıdem tazminatı fon sistemine geçiş ve sistemin amacı ile ilgili şu bilgileri verdi: Bu kanunun amacı, kıdem tazminatının devlet güvencesi altına alınması ve hak sahiplerine devlet güvencesi ile ödenmesidir. Fonun denetimi Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılacak. Kıdem tazminatı ile ilgili fonun bütçe kapsamı dışında tutulması suretiyle, işçinin kıdem tazminatına ayrı bir güvence sağlanıyor. Fonun en büyük avantajının, kıdem tazminatının devlet güvencesi altına alınması ve hak sahiplerine devlet güvencesi ile ödenmesi olduğunu söyleyen Ahmet Hikmet Sönmez, çoğu iş yerinde kıdem tazminatlarının ödenmediğini bunun da işçiler açısından dezavantaj olduğunu kaydetti. Sönmez, fon sisteminin en büyük avantajının ise bu ödemenin işveren elinden çıkarak devlet güvencesi altına alınması olduğunu bildirdi. Sönmez, toplumdaki her çalışanın sosyal güvenlik şemsiyesi altına alınması ve sigorta primlerinin indirilmesi gerektiğini de sözlerine ekledi.
KAZANILMIŞ HAK YOK EDİLİYOR
Kıdem Tazminatı Fonu ile istihdam üzerindeki mali yüklerin azaltılacağı, işletmelerdeki finansal öngörülebilirliğin artırılacağı ve işgücü hareketliliğinin hızlandırılacağının ifade edildiğini vurgulayan BSMMMO Başkanı Sönmez, şöyle konuştu: Fonun, tüm işçilerin erişebileceği, bireysel hesaba dayalı, mali açıdan sürdürülebilir bir sistem olacağı da vurgulanıyor. Fon sistemi ile bir yandan devlete ve sermayeye trilyonluk yeni kaynaklar yaratılırken, öte yandan işletmelerin ödediği kıdem tazminatını ortadan kaldırarak, işverenlere ucuz işçi çalıştırmanın koşulları hazırlanmaktadır. Bu uygulamanın işçiler için anlamı iş güvencesini yok edecek yeni bir düzenlemenin gerçekleştirilmesi ve kazanılmış bir hakkın daha yok edilmesidir.
MAKYAJLANARAK SUNULUYOR
Ülkemizde birçok yasa tasarısının, kamuoyuna makyajlanarak sunulduğunu ve tarafların görüşleri alınmadan yasalaştırıldığını iddia eden BSMMMO Başkanı Sönmez, şunları söyledi: Sıkıntılar ise uygulamaya geçtikten sonra ortaya çıkıyor. Bu sıkıntıları öncesinde ortadan kaldırmak gerekir. Hükümet, gerekli sandalye sayısına sahip. Kamuoyundan gelen tepkiler dikkate alınmaz da her şeye rağmen bu yasa çıkarılırsa, bu büyük bir haksızlık olur. Umarım sendikaların, işveren örgütlerinin, tüm kesimlerin ortak konsensüsüyle iş barışı içerisinde bu yasa çıkar. Ve taraflar mağdur olmaz. Sönmez, kıdem tazminatı fonuna ilişkin sözlerini şu şekilde sonlandırdı: Sistemin olumlu yanları gösteriliyor ancak tasarının yüzde 70i olumsuzdur. Bunun tekrar gözden geçirilmesi gerekir. Hem çalışanlar hem de işverenler açısından, hak kaybının olmadığı bir düzenleme olmalı.
KORSAN MUHASEBECİLERE İTİBAR ETMEYİN
Line TV'de Smmm. Özgür Erdursun'un sunduğu Uzman programında, mesleğin ve meslek mensuplarının genel sorunları hakkında da konuşan Ahmet Hikmet Sönmez, öncelikli sorunlarının tahsilat olduğunu bildirdi. Meslek mensuplarının, mesleğini daha sağlıklı yürütebilmesi için verdiği hizmetin maddi karşılığını düzenli olarak alması gerekiyor diyen BSMMMO Başkanı Sönmez, meslek mensuplarının bitmek bilmeyen ve maddi olarak karşılığı alınmayan bir iş yükü altında olduğunun altını çizdi. Sönmez, meslek mensuplarının sorunlarının çözümü noktasında, ilgili oldukları tüm kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum örgütleriyle işbirliği içinde ve diyalog halinde olduklarını da belirterek, meslek mensuplarını birbirlerine karşı haksız rekabet yapmamaları konusunda uyardı. Programın sonunda iş dünyasına da seslenen Sönmez, şöyle konuştu: Muhasebe işlemlerinizi mutlaka belgeli serbest muhasebeci mali müşavirlere yaptırın. Aksi halde maddi-manevi ciddi sıkıntılar sizi beklemektedir. Piyasada bizim korsan diye adlandırdığımız belgesiz, sorumluluk taşımayan kişilere itibar etmeyin. Ayrıca, meslek mensuplarının yıl boyu müşterilerine hizmet verirken yaptıkları kırtasiye, ulaşım, iletişim gibi giderleri için müşterilerinden aldığı yıllık defter tasdik bedelinin de yıl sonunda aksatılmadan ödenmesi gerekiyor. Çoğu işveren bunu ek bir maliyet olarak görüyor ve ödemekten kaçınıyor. Oysa, avans niteliğinde olan ve yıllık bir defaya mahsus ödenmesi gereken bu bedelin aksatılmadan ödenmesi ve muhasebe ücreti olarak görülmemesi lazım.
BÜYÜK BİR MAĞDURİYET OLUŞTU
Geçtiğimiz hafta Türkiye genelinde yapılan 2013 yılı 3. Dönem SMMM Yeterlilik Sınavı hakkında da konuşan BSMMMO Başkanı Sönmez, sınavda denetim dersi soruları ile ilgili büyük bir mağduriyetin oluştuğunu iddia ederek, 100 puan üzerinden yapılan denetim dersi sınavında, 70 puanlık sorunun bir hafta önce yayınlanan Kamu Gözetimi Kurumu le ilgili bir konudan çıkmış olması büyük bir hayal kırıklığı yaşattı. Tek dersi denetim olup, bu dersi verdikten sonra mali müşavir olacak olan meslek mensubu adaylarının mağdur olduğunu düşünüyoruz. Her konuda hak aramanın doğru olduğunu biliyoruz. Konuyla ilgili TÜRMOBun da bilgisi dahilinde akademisyenlerimizin katkısıyla bir dilekçe formatı hazırlayarak, bunu imzaya açtık. Şu ana kadar 100 civarı imza toplandı. Sınava giren ve mağdur olduğunu düşündüğümüz meslek mensubu adaylarının yanındayız. Bu mağduriyetin giderilmesi noktasında da sürecin takipçisi olacağız.









