Dünyanın en büyük uçak batığı İbrice Limanı'nda

Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği tarafından Trans Anadolu Doğal Gaz Boru

Hattı Projesi Sosyal ve Çevresel Yatırım Programları kapsamında hibe desteği ile gerçekleştirilecek ve

dünyanın en büyük Uçak Batığı Projesi olacak “Hayal Ettik Gerçek Oldu, Deniz Kızı Saros Körfezi'ne

Kondu” adlı projede kullanılacak Airbus 330 Uçağı 12 Mart 2019 Salı günü İbrice Limanı’na getirildi.

10 Mart 2019 Pazar günü 04;00 Antalya Havalimanı’ndan yüklenerek yola çıkan 6

tır, 12 Mart 2019 Salı günü sabah saatlerinde İbrice Limanı’na getirildi.

Gelen uçak parçalarını taşıyan tırların İbrice Limanı’na indirilmesi ile ilgili

çalışmaya ESTAB Başkanı ve Keşan Belediye Başkanı Opr. Dr. Mehmet Özcan, TANAP-SEIP İzleme

Uzmanı Mutlu Erdem, TANAP Sosyal Yatırım Uzmanı Mehtap Tanrıverdi, ESTAB Müdürü Murat

Kabcuk katıldılar.

Burada konuşan Mutlu Erdem, uçağın 10 Mart 2019 Pazar günü Antalya’dan yola

çıktığını belirterek “12 Mart 2019 Salı günü gecesi İbrice Limanı’na ulaştı. Uçağın markası Airbus 330.

Bu uçak Yapay Resif Projesi kapsamında Saros Körfezi’nde batırılacak. Uçağımız burada 100 gün

içerisinde montajlanacak. Daha sonra İbrice Limanı açıklarında batırılacaktır. Bu proje Yapay Resif

Projesi’ne, dalgıç turizmine ve kaçak balıkçılığa engel olmak için katkı vermek amaçlıdır. ESTAB

tarafından 2009 yılında başlatılan Yapay Resif Projesi’nin son etabı olan Uçak Batığı projesi TANAP

Sosyal ve Çevresel yatırım Programları tarafından desteklenmeye uygun bulunmuştur. Bu arada

sözleşmesinin imzalanması ve proje aşaması başlatıltılmıştır. Proje kapsamında TANAP tarafından

projeye % 95 hibe oranında bir hibe desteği sağlanmıştır. Uçak 480 kişilik bir uçaktır.” Dedi.

Erdem’in ardından konuşan Özcan da şunları söyledi. “ 2009 yılında Saros

Körfezi’nin içerisine yapay resif projesi yapmaya niyet ettik. Bu proje nasıl yapılır araştırmalarına

giriştik. İnsanların ve bölgeyi sevenlerin bir sıkıntıları vardı. Maalesef kaçak trol balık avcılığını

disiplinize edemedik. Ana fikir oradan çıktı. Öyle bir proje yapalım ki hem yerel balıkçılığa katkıda

bulunalım, hem de kaçak avlanmayı olabildiği kadar önleyelim. Hem de bir su altı görselliği yaratalım

dedik. Adını da Saros Yapay Resif Projesi koyduk. 2009 yılında Ege Üniversitesi’nden Su Ürünleri

Bölüm Başkanı Profesör Doktor Altan Lök’ü Keşan’a davet ettik. Kendisi bölgede incelemeler yaptı.

Aynı yıl bahar sonuna doğru projemizi bakanlığa teslim ettik. Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı

projemizi onayladı. Biz Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği olarak bu projemizi yapmaya başladık.

Kadıköy Su Altı Sporları Kulübü Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Savaş Yapman bize yaklaşık 7 yıl süre ile

ücretsiz danışmanlık yaptı. Dört aşamalı bir proje idi bu. İlk etapta bir küp düşünün her biri 700

kilogram ağırlığında 600 adet küpü İbrice Limanı açıklarına bıraktık.

İkinci etapta Çanakkale Savaşları’nın görselliğini Saros Körfezi’nin derinliklerine taşımak istedik.

Çanakkale Savaşlarınının yaşandığı coğrafyaya çok yakınız karşımız Gelibolu Yarım Adası. Seyit

Onbaşı’nın heykelini topunu, Osmanlı askerlerinin ve Anzak askerlerinin heykellerini yaptık ve bunları

da Saros Körfezi’ne bıraktık.

3. Etabı da Gemi batığı idi. Gemiyi de 1 Eylül 2014 tarihinde belirlenen koordinata

batırdık.

Projenin en son ve 4.etabı da Uçak batığı olacak. 2017 Mayıs ayında TANAP imdadımıza yetişti.

TANAP Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nin geçtiği güzergah içerisinde sosyal ve çevresel sorumluluk

bazında kişisel bazda 200 Bin TL, kurumsal bazda da 1.5 Milyon TL’ye kadar hibe projelere destek

verileceği açıklandı. Biz de 2017 Ağustos ayında bu projemizi sunduk. 13 Ağustos 2018 tarihinde

projemiz kabul edilerek sözleşmemizi imzaladık. İlk aşamada 670 bin TL olarak bu destek çıktı. Ama

sonra döviz kuru artınca bu projenin maliyeti neredeyse iki katına çıktı ve biz de bütçe artırımı

talebinde bulunduk. Bize şu anda 1 milyon 235 Bin TL hibe çıktı. Bu uçak bana göre Airbus 330 tipi,

Türkiye de ve dünyada batırılacak olan en büyük uçak batığı olacak. Buradaki hedefimiz su altı

görselliği, Saros Körfezi canlı türü çok fazla olan bir bölgedir. Ama bunun da korunması gerekir. Ben

ESTAB Başkanı olarak TANAP yetkililerine çok teşekkür ederim. Bu projenin son etabı bugüne kadar

getirdiğimiz bu projemiz uçağın batırılması ile sona erecek”

Konuşmaların ardından 6 Tır ve 90 ton ağırlığındaki uçak gemileri İbrice Limanı’na

indirilmeye başlandı.