Turizmde Müzelerin Yeri Yadsınamaz

AHA-ISPARTA- Müzeler Haftası başladı. Bu yıl 29’uncusu yapılan hafta kutlamalarında yapılan konuşmalarda Müzelerin turizm üzerindeki önemi vurgulandı.

Her yıl 18 – 22 Mayıs tarihleri arasında kutlanan Müzeler Haftası dün başladı. Hafta kutlamaları çerçevesinde ilk olarak Isparta Müzesi Bahçesinde bir açılış töreni düzenlendi. Saat 10.00’da başlayan törene; Vali Ali Haydar Öner ve eşi Saadet Şen Öner, Belediye Başkan Yardımcısı Resul Göçer, İl Emniyet Müdürü Yahya Bal, Vali Yardımcısı Bekir Sıktı Hanlıoğlu, İl Jandarma Komutanı Jandarma Albay Tamer Acartürk, bazı daire müdürleri, sivil toplum örgütü temsilcileri ve öğrenciler katıldı.
AKARSLAN; “MÜZEMİZDE 18 BİN 440 ESER VAR”
Törende ilk konuşmayı Isparta Müzesi Müdürü Mustafa Akarslan yaptı. Akarslan konuşmasında; “Uluslar arası Müzeler Konseyi, Dünya Müzeciliğinin gelişmesi, kültür varlıklarının korunarak gelecek kuşaklara aktarılması, halkın bu konuda bilinçlendirilmesi, müzelerin tanıtılması ve birbiriyle olan iletişiminin sağlanması amacıyla 18 Mayıs gününü tüm dünyada Müzeler Günü olarak ilan etmiştir. Ülkemizde de 1982 yılından bu yana 18 – 24 Mayıs tarihleri arasında Müzeler Haftası kutlanmaktadır.
Müzeler, halkın sanat ve kültürel geçmişini tanımasını ve sahiplenmesi için insanlığın ortak mirası olan kültür varlıklarını tespit eden, ilmi yöntemlerle açığa çıkaran, inceleyen, değerlendiren, koleksiyonlar oluşturan, koruyan, tanıtan, sürekli ve geçici olarak sergileyen, halkın kültür ve tabiat varlıkları konusundaki eğitimini, sanatsal zevkini ve dünya görüşünü geliştirmede tesirli olan daimi kuruluşlardır.
Ülkemizde 19’ncu yüzyılın ortasında Müzecilik faaliyetleri Osman Hamdi beyin 1881 yılında Müze Müdürlüğü’ne getirilmesi ile bilimsellik kazandırılmıştır. Bu yılki Müzeler Haftası, ölümünün 100’ncü yılı olması nedeniyle rahmetle yad ettiğimiz Osman Hamdi bey için düzenlenmektedir.
1985 yılında ziyaretçiye açılan Isparta Müzesi, 2009 yılı sonu itibariyle 18 bin 440 esere sahiptir. Müdürlüğümüz Arkeoloji envanterine kayıtlı erken tunç dönemi ile roma dönemi arasındaki zaman dilimine tarihlenen bronz eserlerimiz üzerinde konsörvasyon çalışması yapılmasına, hem eserlerin kondisyonlarının yükseltilmesi, hem de müzemiz Arkeoloji salonunda metal eserlerin sergilenmesinde alternatif oluşturması açısından ihtiyaç duyulmuş ve bir gurup eser korunma ve onarım çalışması yapılmak üzere Ankara Üniversitesi Başkent Meslek Yüksek Okulu Müdürlüğü’ne teslim edilmiştir. Herhangi bir maddi boyutu olmadan sürdürülen bu proje, bakanlığımız izni ile bakanlık dışı bir kurum ile işbirliği yapılarak gerçekleştirilmesi açısından Türkiye’de bir ilk olması nedeni ile önemlidir” dedi.

KILIÇ; “BİRÇOK ESERİ KÜLTÜRÜMÜZE KAZANDIRDIK”
Daha sonra kürsüye gelen İl Kültür ve Turizm Müdürü Abdullah Kılıç da konuşmasında; Bilindiği üzere, ülkemizde her yıl 18 – 24 Mayıs tarihleri arasında, Müzeler Haftası kutlanmaktadır. Müzeler Haftası süresince yapılacak olan etkinliklerle, toplumumuzda kültür ve tarih bilincini oluşturmak, geçmişten günümüze kadar gelen eserlerin korunmasının ve sergilenmesinin önemini kavratmak, müzeciliğin, ülkemizde değerinin anlaşılmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Milli mücadelemizi başlatan ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu olan Büyük önder Mustafa Kemal Atatürk, “Türkiye Cumhuriyeti’nin temeli kültürdür” diyerek, ülkemizin sahip olduğu zenginliği belirtmekte ve bizlere üzerinde yaşadığımız hazinenin kıymetini hatırlatmaktadır. Anadolu’muza şöyle bir baktığımızda binlerce yıllık tarihten günümüze değin birçok uygarlık ve medeniyet izlerini ve eserlerini görürüz. Önce 1071 Malazgirt Savaşı ile Anadolu’ya giren Atalarımız, daha sonra hepimizin bildiği 1176 yılında Yalvaç ile Gelendost arasında yapılan Miryekefalon Savaşı ile bu topraklarını tamamen hâkimiyeti altına alarak, Anadolu’da yeni bir medeniyet oluşturmuştur. Isparta’nın hangi yerine gitseniz, adeta bir açık havca müzesi oluşturacak, yüzlerce tarihi ve kültürel varlığın bir arada olduğunu görürsünüz. Tarihi eserlerin, gelecek nesillere aktaracağımız en büyük emanetler olduğu bilinci ve sorumluluğu ile tarihi miraslarımızı korumaya ve turizm amaçlı kullanmaya çalışmaktayız. İlimizde bulunan 3 müzede 2009 yılı itibariyle 44.655 eser kayıtlı olup, müzelerimizi 2009yıl sonu rakamlarıyla 36.742 kişi ziyaret etmiştir. Bunun 20.770’i Türk, 15.972’si ise yabancı uyrukludur. Ayrıca ilimizde, 114’ü arkeolojik, 7’si kentsel, 12’si doğal, 1’i tarihi olmak üzere toplam 134 Sit Alanı, tek yapı ölçeğinde kültürel ve tabiat varlıkları olarak ise 406 olmak üzere toplam 540 tescilli eserlerimiz bulunmaktadır. İlimizin her yerine yayılan tarihi eserlerimizi korumanın yanı sıra yapılacak kazı ve restorasyon çalışmaları ile turizme kazandırmaya çalışmaktayız. Bakanlığımızca Yalvaç İlçesi Pisidia Antiokheia Antik Kenti’nde 2008 yılında SDÜ Arkeoloji Bölüm Başkanı Doç. Dr. Sayın Mehmet Özhanlı hocamıza kazı yapmak için izin verilmiş ve halen kazılar Bakanlığımız ve Valiliğimiz imkânlarıyla sürdürülmektedir. Atabey Bayat Antik Kentimizde de 2008 yılından itibaren SDÜ Arkeoloji Bölümünden Yrd. Doç. Dr. Sayın Bilge Hürmüzlü tarafından yüzey ve jeofizik çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, Atabey Harmanören Köyünde de 1993 yılından itibaren İstanbul Üni. Eskiçağ tarihçisi Prof. Dr. Mehmet Özsait tarafından kazı çalışmaları yapılarak tamamlanmış ve bölgemizde yüzey araştırmaları yapılmaktadır.
Gerek bakanlığımız kaynaklarıyla gerekse Valiliğimiz İl Özel İdaresi ile diğer kamu kurumlarıyla Koordinasyon ve işbirliği içinde Yalvaç Pisidia Antiokheia Antik Kenti’nde, Sütçüler Adada Antik Kentinde, Eğirdir Yazla Mahallesinde, Aksu Zindan Mağarası önünde kazı çalışmaları gerçekleştirmenin yanı sıra, Yalvaç Kültür Evi, Uluborlu Müzesi, Aksu Zindan Mağarası ahşap yürüyüş merdivenleri, 700 m² arkeolojik alanın konservasyonu, mağara içinde 20 m² mozaik alanın konservasyon ve çatı örtüsü, Zindan Mağarasının önüne yeni köprü, tuvalet ve bekçi kulübesi yapılması ve 1 km yolun kilit parke taşı döşenmesi, Isparta Kavaklı ve Ulu Camileri, Firdevs Bey Bedesteni, Kesikbaş Türbesi, Atabey Ertokuş Medresesi, Eğirdir Hızırbey Camisi, Gelendost Abdurrahman Camisi, Gelendost Ertokuş Kervansarayı, Ş. Karaağaç Büyük Cami, Yalvaç Devlethan Cami, Uluborlu Alaaddin Cami, Uluborlu’da 4 adet tarihi çeşmenin restorasyonları, bakım ve onarımları, Isparta ve Yalvaç Müzelerinin Güvenlik sistemlerinin yenilenmesi son 5 yılda yapılan ve tamamlanan belli başlı yatırımlardır. Ayrıca bakanlığımızca 7 kişiye toplam 58.440.00 TL proje, 2 kişiye ise toplam 50.000.00 TL onarım olmak üzere 9 kişiye 108.440.00 TL tamamen hibe mahiyetinde yardımda bulunulmuştur. 2010 yılında Yalvaç Pisidia Antiokheai Antik Kentine Karşılama Merkezi, Kazı Evi ve Kazı Eser Deposu Yapımı, Roma hamamının kazısının tamamlanması ve konservasyonu, Antik Tiyatronun Restorasyon Projelerinin temini, ören yerindeki tarihi eserleri tanıtmak amacıyla bilgi ve yön levhalarının yapılması, ören yerine güvenlik sisteminin yapılması, kazı çalışmalarının devam ettirilmesi, Yalvaç Müzesinin etrafında 2 parselin kamulaştırılması ile müzenin genişletilmesi, Eğirdir Kalesinin restorasyon projesinin temin edilmesi aksu zindan mağarası yolunun dar kısımlarının genişletilmesi, zindan mağarasının yürüyüş restorasyonu ile roma köprüsü ve yeni yapılan köprü arasına duvarın sert yapılması, Isparta evleri kitabının, müzelerimizin, Ertokuş medresesi ile zindan mağarasının roşürlerinin yayınlanması hedeflenmektir.
Kamu kurumları olarak gerekli yatırımları yaparak, kültürel eserlerimizi koruyup, turizme kazandırırken iş adamlarımızdan, hayırsever vatandaşlarımızdan da bu eserlerimizin korunması için sponsorluk yapmalarını bekliyoruz. Tarihi tescilli yapılarda oturan vatandaşlarımızdan bakanlığımızın tamamen hibe olarak verdiği yardım imkanlarından yararlanmalarını ve her yıl Eylül ayına kadar İl kültür ve Turizm Müdürlüğümüze başvurmalarını beklemekteyiz. Belediye Başkanlarımızdan emlak vergilerinden %10 kültür katkı paylarını İl Özel İdaresi hesaplarına yatırmalarını ve bu kaynaklardan tarihi eserlerimizin restorasyonu çalışmalarında proje başvurusu yapmalarını beklemekteyiz. Ayrıca, tüm vatandaşlarımızın müze ve ören yerlerimizi ziyaret etmelerini, kendilerini/kentlerini tanımalarını istiyoruz.
Ülkemizde müzeciliğin başlamasını sağlayan Osman Hamdi Bey’i burada hayırla yad edip, tekrar şükranla anarken, tarihi eserlerimizin korunması ve kaçak kazıların önlenmesi ile tarihi eser kaçakçılığı konusunda ilimizde başarılı çalışmalar yapan İl Jandarma Komutanlığımıza ve İl Emniyet Müdürlüğümüze teşekkürlerimi söylemek istiyorum.
Sözlerime son verirken Müzeler Haftamızın gerçekleştirilmesinde destek ve katkı sağlayan Isparta Belediye Başkanım Yusuf Ziya Günaydın’a, SDÜ Rektörü Sayın Metin Lütfü Baydar’a, Arkeoloji Bölüm Başkanı Sayın Doç. Dr. Mehmet Özhanlı’ya, Seramik Araştırma ve Uygulama Merkezi Başkanı Sayın Doç. Dr. Serap Ünal’a, Sayın Yrd. Dr. Cenk Celasin’e, İl Milli Eğitim Müdürümüze, yaptığı çalışmalarda bizi maddi- manevi yönden yalnız bırakmayan çok değerli Sayın Valim Ali Haydar Öner’e Çok Teşekkür eder, Saygılarımı sunarım” dedi.
VALİ ÖNER; “İLİMİZİN PSİDİA ANTİOCHNİEA GİBİ MİMARİ ŞAHESERİ VAR”
Törende son konuşmayı Vali Ali Haydar Öner yaptı. Vali Öner de konuşmasında şunları söyledi; “Kazıcılık, Arkeologluk bilimsel bir çalışmadır. Ancak bazı Arkeologlar aç göçlülükleri, kendi kişisel merakları ve bilinçsiz tavırları nedeniyle Arkeologluk mesleğine de ihanet etmişlerdir. Bu örneklerden biri de ilimiz sınırları içinde yaşanmıştır. Psidia Antiochia gibi dönemin mimari şaheseri, şehircilik örneği olan bir ören yeri, sondaj çalışmaları ile değişik dönellerde merakı giderici yaklaşımlarda tahribata uğratılmıştır. Bugün Sayın Özhanlı hocamızın yürüttüğü çalışma, o tahribatın giderilmesi sonucu ile karşı karşıyadır.
Törende yapılan konuşmaların ardından Süleyman Demirel Üniversitesi Müzik Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Celasin tarafından müzik dinletisi sunuldu ve halk oyunları gösterileri sergilendi.
Tören; Doç. Dr. Serap Ünal’ın hazırlamış olduğu Seramik Sergisinin açılışı ve gezilmesi ile sona erdi.

HABER- Yunus ÖZLER