Kaş Yapayım Derken Göz çıkarıyorlar

AHA-ISPARTA
Türk Diyabet Cemiyeti Isparta Şubesi Başkanı Mustafa Aytaç, Bakanlık tarafından yeni çıkarılan Sağlık Tebliğinin alt yapısı olmadan düzenlenmiş bir tebliğ olduğunu belirterek; “Bu tebliğ ile şeker hastalarının ilaçlarını kısıtlamaya çalışıyorlar ama, diğer taraftan artacak masrafları düşünmüyorlar” dedi.

Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından yayımlanan ve bazı Diyabet ilaçlarının Endokrinoloji Uzmanları ya da bu uzman hekim raporu ile tüm hekimlerce reçete edilebilecek koşulunu getiren tebliğe tepki yağıyor. Bilindiği gibi; 27 Mart 2010 tarihinde Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yayımlanan tebliğ ile bazı diyabet ilaçlarının reçetelendirilmesine kısıtlama getirildi.

AYTAÇ; “UYGULAMA DOĞRU AMA TEBLİĞİ UYGULAYACAK ALT YAPI YOK”

Türk Diyabet Cemiyeti Isparta Şubesi Başkanı Mustafa Aytaç, söz konusu tebliğdeki uygulamanın doğru olduğunu ancak, Türkiye şartlarında bu tebliği uygulayacak alt yapının olmadığının altını çizdi. Başkan Aytaç, konu ile ilgili olarak yaptığı açıklamada; “Bilindiği gibi bir çalışma, bir uygulama yapılacağı zaman o uygulamanın başarıya ulaşması için önce o uygulama veya çalışmanın alt yapısı hazırlanır ki, uygulama başladığında sıkıntı çıkmasın.

“ISPARTA’DA SADECE BİR TANE ENDOKRİNOLOJİ UZMANI VAR”

Ama görülüyor ki, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından çıkarılan bu son tebliğ diyabet hastalarının kullandıkları ilaçların alımında sınırlama getiriyor. Peki, bu tebliğin ülke şartlarında uygulanabilirliği var mı? Hayır. Çünkü koskoca Türkiye’de sadece 250 Endokrinoloji Uzmanı var. Bunların çoğu da batı illerinde. Yani doğuda sadece 3 – 5 ilde var. Onlar da Van gibi, Diyarbakır gibi büyük illerde ve bu illerdeki üniversitelerde. Isparta’da ise Süleyman Demirel Üniversitesinde bir Endokrinoloji Uzmanı var. O da Prof. Dr. Numan Tamer ve bir de onun elemanları 2 – 3 doçent hepsi bu kadar
.
“ENDOKRİNOLOJİ UZAMLARI İŞLERİNİ BIRAKIP GÜNLERCE RAPOR İMZALAR”

Diyabet ilaçlarının Endokrinoloji Uzmanları ya da bu uzman hekim raporu ile tüm hekimlerce reçete edilebilecek koşulunu getiren bu tebliği uygularsak ne olur? Günler yüzlerce Diyabet hastası rapor alabilmek için Isparta’da Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesine hücum eder. Doğuda ise, Hakkâri’deki bir diyabet hastası Van’a veya Diyarbakır’a gitmek durumunda kalır. Dolayısıyla, Endokrinoloji Uzmanları kendi asıl işlerini bırakıp günlerini ve saatlerini rapor imzalamakla geçirmiş olacaklardır. Onun için bu tebliği sağlıklı bulmuyoruz. Tebliğ özünde doğru. Evet, diyabet ilaçlarını Endokrinoloji Uzmanları yazmalı. Ama bu bugünkü Türkiye şartlarında mümkün değil.

“2 BİN TL TASARRUF YAPAYIM DERKEN 50 BİN TL ZARAR EDİLİR”

İşin diğer boyutu veya önemli kısmı ise, bu tebliğ ile kısıtlanmaya çalışılan diyabet hastalarının ilaç temini öbür tarafta başka rahatsızlıklara neden olacaktır. Çünkü ilacını alamayan veya gecikerek alabilen hastaların mide, akciğer, kalp gibi başka rahatsızlıkları da ortaya çıkacağından, devlet bir tarafta bir diyabet hastasından yılda 2 bin TL tasarruf edeceğim derken, diyabet hastalarının başka hastalıkları nedeniyle hastanelere başvurmasından dolayı bir hastadan yıllık ortalama 50 – 60 bin TL dolayında zarar edecektir. Onun için, bu tebliğin uygulanması hali hazırda astarı yüzünden pahalı gelecektir.

“TEBLİĞ ANCAK 4 – 5 YIL SONRA UYGULANABİLİR”

Evet, böyle bir tebliğ olmalıdır. Ama ne zaman? En az 4 veya 5 yıl sonra olmalıdır. Çünkü o zamana kadar bu şekildeki bir tebliğin uygulanabilirliği için alt yapı hazırlanmalıdır.

İŞTE O TEBLİĞİN ÖZETİ;
Sağlık uygulama tebliği 2010-diyabet tedavisinde ilaç kullanım ilkeleri:
(1) Metformin, sulfonilüreler, akarboz ve insan insülinleri tüm hekimler tarafından reçete edilebilir.
(2) Repaglinid ve Nateglinid; endokrinoloji, iç hastalıkları, kardiyoloji ve aile hekimliği uzman hekimlerince veya bu hekimlerce düzenlenen uzman hekim raporuna dayanılarak tüm hekimlerce reçete edilebilir.
(3) Analog insülinler, Rosiglitazon ve Pioglitazon; endokrinoloji, iç hastalıkları, ve kardiyoloji uzman hekimlerince veya bu hekimlerce düzenlenen uzman hekim raporuna dayanılarak tüm hekimlerce reçete edilebilir. Rosiglitazon ve Pioglitazon insülin ile kombine olarak yalnızca endokrinoloji uzman hekimlerince reçete edilebilir.
(4) DPP-4 Antagonistleri (Sitagliptin) ve oral antidiyabetiklerin kombine preperatları; endokrinoloji uzman hekimlerince ya da bu uzman hekim raporu ile tüm hekimlerce; üniversite ve eğitim ve araştırma hastanelerinde ise iç hastalıkları uzman hekimlerince ya da bu uzman hekim raporu ile tüm hekimlerce reçete edilebilir.

HABER: Yunus ÖZLER