çok Fazla Tiryaki Var

AHA-ISPARTA- Isparta İl Sağlık Müdürlüğü tarafından yürütülen 'Sigaraya başlamayı engelleme projesi'nde Türkiye'deki sigara kullanımının gelişmiş ülkelere göre çok fazla olduğuna dikkat çekilerek öğrencilere sigaradan uzak durun mesajı verildi.

Konu ile ilgili olarak bir açıklama yapan Isparta İl Sağlık Müdürü Dr. Süleyman Önal açıklamasında; "Türkiye'de sigara kullanımı gelişmiş ülkelerden daha yüksektir ve önemli bir halk sağlığı problemidir. Sigara kullanımını çeşitli faktörler etkilemektedir. Bunların en önemlileri sosyal ve kültürel faktörlerdir. Sigara içenlerin büyük çoğunluğu erişkinlik döneminden önce sigaraya başlamaktadır.
Türkiye'de altmış bir ilde 15.967 öğrencide yapılan araştırmada, sigarayı deneyenlerin %29,5'i on yaşından önce denediği belirtilmiştir. Yapılan çalışmalarda sigaraya başlama yaşı küçüldükçe, günlük içilen sigara miktarının arttığı bulunmuştur. İlk içilen sigaraların hemen tamamı liseden mezuniyet çağı öncesindedir. Bu dönemi sigara içmeden atlatabilen gençlerin çoğu, sigaraya hiçbir zaman başlamayacaktır. Ülke genelinde gençlerde yapılan araştırmada öğrencilerin %29,3'u en az bir kez sigarayı denediğini belirtmiştir. Araştırmalar göstermektedir ki, sigarayı deneyen her dört kişiden üç tanesi zamanla bağımlı hale dönüşmektedir. Ayrıca sigara; alkol, esrar ve diğer bağımlılık yapıcı maddeleri kullananların kullandıkları ilk nesnedir ve uyuşturucu madde kullanımı sigara ve alkol kullananlarda çok daha yüksektir. Bu nedenle sigarasız toplum hedefine ulaşmada çocuk ve ergenlerin sigaraya başlamasını önlemek anahtar rol oynayacaktır.
Sağlık çalışanları özellikle gençleri düşünerek koruyucu önlemlerde etkin bir rol oynamalı ve tütünün tehlikelerine karşı çocuk ve gençleri uyarmalıdır.
4207 Sayılı Kanun uygulamaları kapsamında ilimizde kurulan İl Tütün Kontrol Kurulu tarafından oluşturulan ''İl Tütün Kontrol Kurulu Proje Komitesi''nin, İl Sağlık Müdürlüğü koordinatörlüğünde bu amaçlarla başlatılan ve çocuklarımızın sigaraya başlamasını önlemeyi hedefleyen projesi çalışmaları devam etmektedir.
Çalışmanın yürütücüsü İl Sağlık Müdürü Uz. Dr. Süleyman Önal, yanı sıra proje ekibinin katkılarıyla hayat bulan "Sigaraya başlamayı engellemek" projesi; çocuklar arasında sağlıklı ve kaliteli yaşam bilincini artırmayı ve çocukları yaşadıkları doğa ve çevreye katkıda bulunmaları için düşündürmeyi amaçlamaktadır. Proje kapsamında çalışmaları yürütmek üzere 6 okul çalışma ve 3 okul kontrol grubu olarak belirlendi. Öncelikle pilot seçilen başka bir okulda ilk anket ve eğitim çalışmamız uygulanmış olup, değerlendirmeler sonucunda 2010-2011 eğitim öğretim yılı itibariyle çalışmalarımız başlayacaktır. Velilerimiz ve öğretmenlerimiz düzenlenecek olan okul-aile birliği toplantıları ve kendilerine gönderilecek olan proje hakkındaki dokümanlarla bilgilendirileceklerdir. Dört bölümden oluşacak projenin ilk bölümü, problemin ve toplumda nasıl algılandığının saptanması; ikinci bölümü sorunların ne olduğunun bulunması, incelenmesi ve sorunların öneminin belirtilmesi; üçüncü bölümü hedef ve aktiviteler belirtilerek, problem çözümüne yönelik hareket planının hazırlanması; dördüncü bölümü ise ilk üç bölümde gerçekleştirilen çalışmaların raporlanmasını kapsayacak şekilde olması planlanmıştır" dedi.

HABER- Yunus ÖZLER