Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği tarafından Trans Anadolu Doğal Gaz Boru
Hattı Projesi Sosyal ve Çevresel Yatırım Programları kapsamında hibe desteği ile gerçekleştirilecek ve
dünyanın en büyük Uçak Batığı Projesi olacak “Hayal Ettik Gerçek Oldu, Deniz Kızı Saros Körfezi'ne
Kondu” adlı projede kullanılacak Airbus 330 Uçağı 12 Mart 2019 Salı günü İbrice Limanı’na getirildi.
10 Mart 2019 Pazar günü 04;00 Antalya Havalimanı’ndan yüklenerek yola çıkan 6
tır, 12 Mart 2019 Salı günü sabah saatlerinde İbrice Limanı’na getirildi.
Gelen uçak parçalarını taşıyan tırların İbrice Limanı’na indirilmesi ile ilgili
çalışmaya ESTAB Başkanı ve Keşan Belediye Başkanı Opr. Dr. Mehmet Özcan, TANAP-SEIP İzleme
Uzmanı Mutlu Erdem, TANAP Sosyal Yatırım Uzmanı Mehtap Tanrıverdi, ESTAB Müdürü Murat
Kabcuk katıldılar.
Burada konuşan Mutlu Erdem, uçağın 10 Mart 2019 Pazar günü Antalya’dan yola
çıktığını belirterek “12 Mart 2019 Salı günü gecesi İbrice Limanı’na ulaştı. Uçağın markası Airbus 330.
Bu uçak Yapay Resif Projesi kapsamında Saros Körfezi’nde batırılacak. Uçağımız burada 100 gün
içerisinde montajlanacak. Daha sonra İbrice Limanı açıklarında batırılacaktır. Bu proje Yapay Resif
Projesi’ne, dalgıç turizmine ve kaçak balıkçılığa engel olmak için katkı vermek amaçlıdır. ESTAB
tarafından 2009 yılında başlatılan Yapay Resif Projesi’nin son etabı olan Uçak Batığı projesi TANAP
Sosyal ve Çevresel yatırım Programları tarafından desteklenmeye uygun bulunmuştur. Bu arada
sözleşmesinin imzalanması ve proje aşaması başlatıltılmıştır. Proje kapsamında TANAP tarafından
projeye % 95 hibe oranında bir hibe desteği sağlanmıştır. Uçak 480 kişilik bir uçaktır.” Dedi.
Erdem’in ardından konuşan Özcan da şunları söyledi. “ 2009 yılında Saros
Körfezi’nin içerisine yapay resif projesi yapmaya niyet ettik. Bu proje nasıl yapılır araştırmalarına
giriştik. İnsanların ve bölgeyi sevenlerin bir sıkıntıları vardı. Maalesef kaçak trol balık avcılığını
disiplinize edemedik. Ana fikir oradan çıktı. Öyle bir proje yapalım ki hem yerel balıkçılığa katkıda
bulunalım, hem de kaçak avlanmayı olabildiği kadar önleyelim. Hem de bir su altı görselliği yaratalım
dedik. Adını da Saros Yapay Resif Projesi koyduk. 2009 yılında Ege Üniversitesi’nden Su Ürünleri
Bölüm Başkanı Profesör Doktor Altan Lök’ü Keşan’a davet ettik. Kendisi bölgede incelemeler yaptı.
Aynı yıl bahar sonuna doğru projemizi bakanlığa teslim ettik. Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı
projemizi onayladı. Biz Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği olarak bu projemizi yapmaya başladık.
Kadıköy Su Altı Sporları Kulübü Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Savaş Yapman bize yaklaşık 7 yıl süre ile
ücretsiz danışmanlık yaptı. Dört aşamalı bir proje idi bu. İlk etapta bir küp düşünün her biri 700
kilogram ağırlığında 600 adet küpü İbrice Limanı açıklarına bıraktık.
İkinci etapta Çanakkale Savaşları’nın görselliğini Saros Körfezi’nin derinliklerine taşımak istedik.
Çanakkale Savaşlarınının yaşandığı coğrafyaya çok yakınız karşımız Gelibolu Yarım Adası. Seyit
Onbaşı’nın heykelini topunu, Osmanlı askerlerinin ve Anzak askerlerinin heykellerini yaptık ve bunları
da Saros Körfezi’ne bıraktık.
3. Etabı da Gemi batığı idi. Gemiyi de 1 Eylül 2014 tarihinde belirlenen koordinata
batırdık.
Projenin en son ve 4.etabı da Uçak batığı olacak. 2017 Mayıs ayında TANAP imdadımıza yetişti.
TANAP Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nin geçtiği güzergah içerisinde sosyal ve çevresel sorumluluk
bazında kişisel bazda 200 Bin TL, kurumsal bazda da 1.5 Milyon TL’ye kadar hibe projelere destek
verileceği açıklandı. Biz de 2017 Ağustos ayında bu projemizi sunduk. 13 Ağustos 2018 tarihinde
projemiz kabul edilerek sözleşmemizi imzaladık. İlk aşamada 670 bin TL olarak bu destek çıktı. Ama
sonra döviz kuru artınca bu projenin maliyeti neredeyse iki katına çıktı ve biz de bütçe artırımı
talebinde bulunduk. Bize şu anda 1 milyon 235 Bin TL hibe çıktı. Bu uçak bana göre Airbus 330 tipi,
Türkiye de ve dünyada batırılacak olan en büyük uçak batığı olacak. Buradaki hedefimiz su altı
görselliği, Saros Körfezi canlı türü çok fazla olan bir bölgedir. Ama bunun da korunması gerekir. Ben
ESTAB Başkanı olarak TANAP yetkililerine çok teşekkür ederim. Bu projenin son etabı bugüne kadar
getirdiğimiz bu projemiz uçağın batırılması ile sona erecek”
Konuşmaların ardından 6 Tır ve 90 ton ağırlığındaki uçak gemileri İbrice Limanı’na
indirilmeye başlandı.
Hattı Projesi Sosyal ve Çevresel Yatırım Programları kapsamında hibe desteği ile gerçekleştirilecek ve
dünyanın en büyük Uçak Batığı Projesi olacak “Hayal Ettik Gerçek Oldu, Deniz Kızı Saros Körfezi'ne
Kondu” adlı projede kullanılacak Airbus 330 Uçağı 12 Mart 2019 Salı günü İbrice Limanı’na getirildi.
10 Mart 2019 Pazar günü 04;00 Antalya Havalimanı’ndan yüklenerek yola çıkan 6
tır, 12 Mart 2019 Salı günü sabah saatlerinde İbrice Limanı’na getirildi.
Gelen uçak parçalarını taşıyan tırların İbrice Limanı’na indirilmesi ile ilgili
çalışmaya ESTAB Başkanı ve Keşan Belediye Başkanı Opr. Dr. Mehmet Özcan, TANAP-SEIP İzleme
Uzmanı Mutlu Erdem, TANAP Sosyal Yatırım Uzmanı Mehtap Tanrıverdi, ESTAB Müdürü Murat
Kabcuk katıldılar.
Burada konuşan Mutlu Erdem, uçağın 10 Mart 2019 Pazar günü Antalya’dan yola
çıktığını belirterek “12 Mart 2019 Salı günü gecesi İbrice Limanı’na ulaştı. Uçağın markası Airbus 330.
Bu uçak Yapay Resif Projesi kapsamında Saros Körfezi’nde batırılacak. Uçağımız burada 100 gün
içerisinde montajlanacak. Daha sonra İbrice Limanı açıklarında batırılacaktır. Bu proje Yapay Resif
Projesi’ne, dalgıç turizmine ve kaçak balıkçılığa engel olmak için katkı vermek amaçlıdır. ESTAB
tarafından 2009 yılında başlatılan Yapay Resif Projesi’nin son etabı olan Uçak Batığı projesi TANAP
Sosyal ve Çevresel yatırım Programları tarafından desteklenmeye uygun bulunmuştur. Bu arada
sözleşmesinin imzalanması ve proje aşaması başlatıltılmıştır. Proje kapsamında TANAP tarafından
projeye % 95 hibe oranında bir hibe desteği sağlanmıştır. Uçak 480 kişilik bir uçaktır.” Dedi.
Erdem’in ardından konuşan Özcan da şunları söyledi. “ 2009 yılında Saros
Körfezi’nin içerisine yapay resif projesi yapmaya niyet ettik. Bu proje nasıl yapılır araştırmalarına
giriştik. İnsanların ve bölgeyi sevenlerin bir sıkıntıları vardı. Maalesef kaçak trol balık avcılığını
disiplinize edemedik. Ana fikir oradan çıktı. Öyle bir proje yapalım ki hem yerel balıkçılığa katkıda
bulunalım, hem de kaçak avlanmayı olabildiği kadar önleyelim. Hem de bir su altı görselliği yaratalım
dedik. Adını da Saros Yapay Resif Projesi koyduk. 2009 yılında Ege Üniversitesi’nden Su Ürünleri
Bölüm Başkanı Profesör Doktor Altan Lök’ü Keşan’a davet ettik. Kendisi bölgede incelemeler yaptı.
Aynı yıl bahar sonuna doğru projemizi bakanlığa teslim ettik. Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı
projemizi onayladı. Biz Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği olarak bu projemizi yapmaya başladık.
Kadıköy Su Altı Sporları Kulübü Yönetim Kurulu Üyesi Sayın Savaş Yapman bize yaklaşık 7 yıl süre ile
ücretsiz danışmanlık yaptı. Dört aşamalı bir proje idi bu. İlk etapta bir küp düşünün her biri 700
kilogram ağırlığında 600 adet küpü İbrice Limanı açıklarına bıraktık.
İkinci etapta Çanakkale Savaşları’nın görselliğini Saros Körfezi’nin derinliklerine taşımak istedik.
Çanakkale Savaşlarınının yaşandığı coğrafyaya çok yakınız karşımız Gelibolu Yarım Adası. Seyit
Onbaşı’nın heykelini topunu, Osmanlı askerlerinin ve Anzak askerlerinin heykellerini yaptık ve bunları
da Saros Körfezi’ne bıraktık.
3. Etabı da Gemi batığı idi. Gemiyi de 1 Eylül 2014 tarihinde belirlenen koordinata
batırdık.
Projenin en son ve 4.etabı da Uçak batığı olacak. 2017 Mayıs ayında TANAP imdadımıza yetişti.
TANAP Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nin geçtiği güzergah içerisinde sosyal ve çevresel sorumluluk
bazında kişisel bazda 200 Bin TL, kurumsal bazda da 1.5 Milyon TL’ye kadar hibe projelere destek
verileceği açıklandı. Biz de 2017 Ağustos ayında bu projemizi sunduk. 13 Ağustos 2018 tarihinde
projemiz kabul edilerek sözleşmemizi imzaladık. İlk aşamada 670 bin TL olarak bu destek çıktı. Ama
sonra döviz kuru artınca bu projenin maliyeti neredeyse iki katına çıktı ve biz de bütçe artırımı
talebinde bulunduk. Bize şu anda 1 milyon 235 Bin TL hibe çıktı. Bu uçak bana göre Airbus 330 tipi,
Türkiye de ve dünyada batırılacak olan en büyük uçak batığı olacak. Buradaki hedefimiz su altı
görselliği, Saros Körfezi canlı türü çok fazla olan bir bölgedir. Ama bunun da korunması gerekir. Ben
ESTAB Başkanı olarak TANAP yetkililerine çok teşekkür ederim. Bu projenin son etabı bugüne kadar
getirdiğimiz bu projemiz uçağın batırılması ile sona erecek”
Konuşmaların ardından 6 Tır ve 90 ton ağırlığındaki uçak gemileri İbrice Limanı’na
indirilmeye başlandı.